lisakarsten.reismee.nl

Nationaliteiten-Bingo en mijn eerste stageweek.

Vrijdag 28-09-2012 een internationale avond.
Deze avond spraken mijn huisgenoot en ik af met Franse vrienden van haar. We zouden naar hen toe gaan voor een aperitief. In Frankrijk betekend dat ook dat je een drankje gaat doen met allerlei hapjes in de avond, dus niet alleen voor het eten. Dit stel woont in Suriname voor werk al ruim een jaar. Er waren nog meer mensen uitgenodigd, deze mensen kwamen ook weer uit andere landen. Er was een Mexicaan, Braziliaan, Venezolaan en een Surinaamse. En met mijn huisgenoot en ik waren ook de landen België en Nederland vertegenwoordigd. Ik kon zo dus goed mijn Engels oefenen! Met deze groep besloten we een Hindoestaanse markt over te gaan. Dit leek op een soort festival met veel muziek en dans. Ook was er veel eten verkrijgbaar, kleding, meubels, sierraden en dergelijke. Ik heb fried cassave, tofu en kip geproefd. Er waren weinig toeristen aanwezig en voornamelijk locals. Heel leuk om de sfeer van zo’n markt mee te krijgen.
Later op de avond zijn we met een deel van dit gezelschap richting ’t Vat gegaan. Dit is een cafe waar ook salsa gedanst kan worden. Ik kwam er niet onderuit, ik moest de dansvloer op van iedereen. Na wat freestylesalsa heb ik ook al wat passen geleerd. Heel erg leuk! Alleen bakte ik er nog weinig van, wie weet neem ik hier nog lessen.
Vervolgens werd het tijd voor de discotheek. Ook hier was het erg gezellig en wordt er veel gedanst. Lijkt me duidelijk dat het deze avond/nacht erg laat werd.

Op zaterdag hadden we de plannen om naar White Beach te gaan in de morgen. We werden pas laat wakker en vertrokken dus eigenlijk te laat. Het was ook nog bijna twee uur rijden. Onderweg besloten we toch naar OverBridge te gaan in plaats van White Beach. Er zou op White Beach een festival plaats vinden en we wisten niet zeker of we er wel konden zwemmen. Het strand op OverBridge was echt wat ik verwachte van Suriname; de mooie groene natuur, palmbomen en hangmatten. Tegen het einden van de middag heb ik ook mijn eerste tropische regenbui meegemaakt deze duurde gelukkig maar tien minuten.

Zondagochtend waren wij uitgenodigd voor een Frans ontbijt bij de franse vrienden van mijn huisgenoot. Daar was nog een vriendin van de franse. Zij is een Roemeen en Italiaanse in één, ook zij werkt hier in Surriname. Erg lekker om stokbrood met confituur(jam) te eten. Ik ben er achter dat fransen met het ontbijt wel gekke gewoontes hebben. Zo koken ze een ei maar drie minuten en dippen zij hun brood in de ei-smurrie. Daarnaast eten ze confituur en kaas tegelijk op brood. Thee drinken ze uit soepkommen en daar dippen ze ook nu brood in(met beleg). Ik heb het allemaal geprobeerd, het was nog lekker ook!
Deze Fransen doen aan couchsurfen en lenen daar ook een kamer van hun appartement voor uit. Vandaag kwam er een Australische jongen die aan het backpacken was in heel Zuid-Amerika. Heel leuk om over zijn ervaringen en verhalen te horen.
In de avond waren we naar een Surinaams feest geweest. Via wat Nederlandse studenten waren wij hier ook voor uitgenodigd. De Surinamers weten echt wel hoe ze een feest moeten maken! Er werd veel gedanst, gegeten en gedronken. Er was zelfs vuurwerk. Het leek op een trouwerij, maar het feest was ter ere van de zestigjarige leeftijd van een meneer die o.a. kamers verhuurt aan studenten.

Mijn eerste stageweek!
Mijn stage zal vier dagen in de week van acht uur tot drie uur zijn. Dus ook mijn eerste morgen was ik acht uur aanwezig. Ik was de eerste en moest even wachten tot de rest van de collega’s aanwezig waren. Langzamerhand kwamen ze binnendruppelen. Na een uur wachten moest ik naar het kantoor van de directeur komen. Daar gaf hij mij meer uitleg over mijn stage en wat ze van mij verwachtten.
Er was ook een vergadering waarin iedereen hun cases voorlegde. Hier hoorde ik wat voor situaties er voor kunnen komen. Dit waren echt heftige verhalen. De meeste kinderen die aangemeld worden, worden wel verwaarloosd op wat voor manier dan ook. Ik kan me nu bezig houden met observeren, kennismaken met internaten en de nazorg van uit huis geplaatste kinderen. Langzamerhand zal ik er naar toe gaan werken om zelf de intake gesprekken te gaan voeren met de ouders en kinderen.

Reacties

Reacties

willem

Hoi Lisa mooi verhaal geniet van de mooie dingen de stage zal wel heftige verhalen opleveren.

Naomi

Leuk verhaal lis! Vind het heel leuk voor je dat je zulke leuke mensen ontmoet en leuke dingen meemaakt! Succes nog met je stage.. Liefs

Tien

Hallo Lisa, je hebt al heel wat ondernomen in korte tijd!! Het ziet er prachtig uit!! Je kamer is niet zo groot, maar je bent er volgens mij weinig. Leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet. Ik hoop dat je stage voldoet aan je verwachtingen. Wel heftig. Heb je daar ook meer stage-lopers om je ervaringen mee te delen?? ik hoor het wel. In je vrije tijd veel plezier en genieten!! Groeten Tien

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!