lisakarsten.reismee.nl

Welkom in Suriname!

Heel veel maanden heb ik toegeleefd naar dit moment, stage in Suriname. En tot nu toe geniet ik met volle teugen!

Woensdag vloog ik om vier uur in de middag. De vlucht verliep voorspoedig. Het vliegtuig landde zelfs drie kwartier eerder. Deze tijd werd wel weer gecompenseerd met de lange wachttijd voordat de taxi vertrok richting Paramaribo. Tijdens deze rit werd ik heel moe en wilde ik het liefst direct slapen. Toen ik bij mijn huis afgezet werd ontving de huisbaas mij. Hij leidde mij rond in het huis en liet mij een aantal regels weten. Ik kreeg een rondleiding door Paramaribo, zo kon ik de belangrijkste plekken alvast vinden. Mijn huisgenoot ging ook mee en gaf mij ook een aantal tips. Na deze tour dronk ik met mijn huisgenoot nog een dyogo Parbo bier. Jawel, mijn eerste woordje Sranantongo heeft met bier te maken! Het betekend een literflies bier, Parbo is het merk. De fles ging niet op want ik was veel te moe. Ik sliep om 1:00 dat was 6:00 in de nacht in Nederland. Dat werd dus wel tijd.

Mijn huisgenootje is een Belgisch meisje, zij is hier om Nederlands te leren. Ik kan het goed met haar vinden. Ze leid me ook een beetje rond hier in Parmaribo. Ik vond het erg jammer om te horen dat ze maandag al vertrekt. Dit betekend ook direct dat ik de komende twee weken alleen in het huis zit. Dan komt er een echtpaar en in november komen er pas meer studenten.
Maar aan contacten heb ik niet te kort hoor! Je leert hier heel snel nieuwe mensen kennen.
Donderdag hebben mijn huisgenoot en ik met nog twee studenten gezwommen en gegeten. Erg gezellig! Ik merk dat je snel contact maakt en dat iedereen ook heel erg aardig is. Meerdere Surinamers verwelkomde me ook direct toen ze hoorde dat ik er net was.

Het huis waar ik woon ziet er goed uit en mijn kamer is ook goed. Heel veel dank aan Esther! Zij heeft haar klamboe laten hangen en nog wat spullen voor me achter gelaten. De eerste nacht was echt bloedheet en heb ik amper geslapen, dat ging vannacht al beter. Ik merk dat ik nog erg moet wennen aan het klimaat. Na een klein stukje fietsen ben ik al helemaal bezweet. Ze zeggen dat het snel went, daar ga ik dan maar van uit.

Ook heb ik al een gesprek gevoerd op mijn stage. Deze gaat maandag beginnen. De man liet mij duidelijk weten dat ik mijn Nederlandse ervaringen achter moest laten en helemaal open moest staan voor de Surinaamse werkwijze. Anders zou mijn stage niet goed gaan verlopen. Hier had ik al over gehoord, nu het nog ervaren!

Komend weekend ga ik waarschijnlijk naar White beach en nog wat culturele dingen doen in de stad. En vanavond ga ik het meemaken: Stappen in de stad! Schudden met die billaaaah.

Reacties

Reacties

marian

Hoi Lisa,
Mooi om te horen dat het goed met je gaat. Jammer van de weinige studenten. Maar je heb dus al contact met andere studenten!! gelukkig maar. Genieten maar!!!! kus mama

José Kroezen

Hoi Lisa,

goh wat herkenbaar wat je schrijft. gelukkig dat je al leuke contacten hebt opgedaan.
veel plezier bij White Beach en succes met je stage en de warmte!!!

Raissa

Klinkt alsof je het naar je zin hebt!!! goed om te horen dat je veilig bent aangekomen.

margreth

Wat leuk om dit te lezen allemaal; geniet er lekker van Lisa, groetjes uit Venhuizen

fran!

Lies!! Na behoorlijk wat drankjes in de 80s schrijf ik dit berichtje.
Ik hoop dat je net zo'n leuke stapavond heb gehad als wij hebben gehad. We hebben nog aan je gedacht! Ben benieuwd naar je verhalen. Leuk om te lezen!

Bettie

Hallo Lisa

We gaan je volgen tijdens je stage... heel veel succes en vooral veel plezier in Paramaribo.
groetjes van de Stammetjes

Naom

Hee Lisa!!!
Fijn om te horen dat je vlucht goed is gegaan en je daar al een beetje je draai kunt vinden :)! Heel veel succes en plezier op je stage, ik ben heeel benieuwd hoe je dat gaat ervaren! Liefs Naomi

Roos

Hi Lies! Fijn dat je de reis overleefd hebt. Het klinkt nu allemaal al super tof:) X

Ingrêthe

Hoi Lisa,
Klinkt goed allemaal, nog lekker gefeest het weekend? Al meer gewend aan het warme weer? Hoe is je eerste stagedag verlopen? Dat klonk wel even onheilspellend dat je alles wat je in Nederland hebt geleerd nu even moet vergeten! Succes verder met je stage en geniet er ook zoveel mogelijk van.

Linda Heeg

Wat leuk om te lezen Lies. Vind t zo ontzettend stoer van je! Xx Lin

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!